Nieuws

Berlijnse toestanden met Airbnb

Berlijn heeft al langer een haat-liefde verhouding met toeristen, maar vanaf 1 mei wordt dat nog duidelijker. Vanaf die datum wordt het namelijk veel moeilijker om een Airbnb-appartement in de Duitse hoofdstad te regelen.

Screenpunk
Protesten tegen Airbnb in Berlijn fotocredit: Screenpunk

 

Begrijpelijk, want huisjesmelkers kochten massaal pandjes in Berlijn op, die ze vervolgens op het huizendeelplatform Airbnb en Wimdu zetten. Met als gevolg dat het voor de bewoners van Berlijn een stuk lastiger werd om een redelijk geprijsde huurwoning te vinden. Toen wij in 2007 voor het eerst een maand lang in de Duitse hoofdstad verbleven door het driekamerappartement te huren van een verpleegster die een maand vakantie vierde in India, betaalden we daar maar 450 euro voor. Nu leg je voor een appartement in Kreuzberg, Mitte of Prenzlauer Berg al snel het dubbele neer voor een tweekamerappartement.

De huurprijzen werden nog verder opgedreven door concurrentie van Wimdu en Airbnb. Zij vragen vaak veertig tot tachtig euro per nacht. Niet zo vreemd dus dat we spandoeken zagen tegen Airbnb. En briefjes als ‘lieve toeristen, pis voor de verandering eens in jullie peperdure toeristenappartementen in plaats van onze huisingang.’

Berlijners delen graag hun liefde voor de hoofdstad met tijdelijke bewoners, maar zijn het zat dat ze door deelplatforms en huisjesmelkers met dollartekens in de ogen hun eigen geliefde stad uitgejaagd worden. Niet verbazingwekkend dat in een stad als Berlijn, waar bewoners de straat op gaan als buurten te commercieel dreigen te worden, dit gebeurt. Ze willen niet dat hun wijk ‘yuppisiert’, en daarom komen ze als eerste tegen deelplatforms als Airbnb en Windu in opstand. Benieuwd welke steden volgen…

seoul sharing citySeoul Sharing City

“Het delen van auto’s, kleren, accomodatie en boeken bespaart niet alleen geld, het is ook beter voor het milieu. Je hoeft niet alles zelf te bezitten om toegang te hebben tot spullen. En door kennis, ervaring en kunde te delen, profiteren niet alleen anderen hiervan, het schept ook nieuwe mogelijkheden voor jezelf.” In de Aziatische miljoenenstad Seoul hebben ze het deelvirus al een tijdje omarmd. In 2012 werd de stad ‘Seoul Sharing City’. Niet zo vreemd. De stad dreigde met tien miljoen inwoners en meer dan drie miljoen auto’s uit zijn voegen te barsten. De snelwegen stroomden vol met toeterend verkeer. Maar in plaats van nog meer asfalt aan te leggen en vakantiehuizen te bouwen voor het opkomend toerisme, besloot Seoul de oplossing voor files en gebrek aan parkeerplekken in de deeleconomie te zoeken. Nu, naar meer dan drie jaar maken ze de balans op met een rapport (dat je natuurlijk mag delen). Het leverde de Aziatische stad veel op: 63 platforms/bedrijven/organisaties die de deeleconomie hoog in het vaandel hebben. De bewoners van de miljoenenstad delen werkplekken, buurthuizen en zelfs leegstaande kerken met elkaar. Ze hebben 1.922 Na-num cars (gedeelde auto’s) tot hun beschikking. En die delen ze slim. Wie weinig geld tot zijn of haar beschikking heeft, kan toch gebruik maken van deze auto’s. Door vrijwilligerswerk te doen in de buurt, krijg je namelijk tegoedbonnen. Daarmee kunnen ze vervolgens gratis rond rijden. Ook mensen die veel gebruik maken van het openbaar vervoer krijgen een fikse korting op het autodeelplatform. En parkeerplekken staan niet langer het grootste gedeelte van de dag leeg: er zijn 2000 gedeelde parkeerplekken.

Maar dat is niet het enige dat ze delen. Toeristen slapen vaak bij de bewoners thuis: 17.7 procent van de toeristen maakt gebruik van leegstaande kamers en ruimtes bij mensen thuis. Maar ook boeken worden veel gedeeld: 46 planken vol. En kinderen delen: 80.000 kinderkleren en speelgoed werden samen gedeeld. En ook gereedschap ligt niet ongebruikt op zolder. In Seoul zijn 43 bibliotheken speciaal voor gereedschap.